Superstition i taxin

Vi var på väg i hem i taxin inatt efter en lill-lördag på Babel - med skyhöga klackar, skoskav och trots det massa rnb-shake i bagaget. Vi hade hittat den billigaste taxin som kördes av en medelålders storrökande kvinna med intressant dialekt. Jag flabbade på med Ellen om hur en snubbe ringt sin mobil med min mobil för att ge mig hans nummer varpå han raderade mitt från sin egen med ursäkten att "han är dålig på att ringa". Och min spontana, stolta och upprörda reaktion var ju då självklart att radera hans från min också med frågan "Tänk om jag också är dålig på att ringa då?!" Och därefter hade ingen av oss mod nog att svälja vår stolthet så vi skiljdes åt utan varandras nummer..
-Men vem faaaen tror han att han är liksom? Som om jag skulle ringt honom? Lite stolthet får man väl ha? Eller...? 

Plötsligt frågade taxichauffören mig vilken datum och månad jag var född. 13e nov, why? Och då började hon:

"13..1+3..Hmm. 11.. Dubbel.. Jaa, då ska vi se..Precis vad jag anade. Du snackar mycket, låtsas vara oberörd och hård. Men egentligen är du väldigt känslig. Du är en känslomänniska. Jag kan se dig lugn som ett stilla hav på ytan, men med en känslömässigt kaos inombords. Du behöver någon att dela det med. Tvåsamhet är din grej. Du är väldigt selektiv med dina vänner. Du har många vänner men inte många känner dig på djupet. Ingen kommer dig in på livet om du verkligen inte bestämt dig för det. Du är perfektionist. Allt du ger dig in på måste fullföljas in i minsta detalj. Du är väldigt logisk, Tar du reda på något, måste du veta allt. Du vill ha kontroll, du är ledartypen. Vill klara dig själv och blir arg när andra försöker bestämma över dig och vägleda dig i den riktning du inte själv vill... Du älskar att resa, se världen. Du är en äventyrare. Om du blir hindrad ifrån att ta dig dit du vill blir du deprimerad, arg. Och du känner dig instängd och mår dåligt.."

En kvart senare hade kvinnan redogjort om hela min personlighet och försökt påpeka att jag nog försökte göra mig lite tuffare än jag är... och jag bara satt och gapade. Hon vände sig sedan mot Ellen och berättade allt om vad hennes födelsedatum 5e juli hade att säga om henne. Efter det satt vi båda där som två fågelholkar,,

"Hur..eh.. gjorde du det där?"

Hon förklarade att hon inte alls var någon synsk spåkärring utan att hon under fyra års tid studerat numerologi och hon påstod att det aldrig slog fel och att folk alltid kände igen sig. Visserligen kom hon med påståenden som verkligen inte överensstämde .. och av  alla de egenskaper hon räknade upp är det ju alltid några som alla människor kan känna igen sig i.. Men ändå. Antingen funkar skitsnacket eller så var tanten övernaturlig. En lite smått läskig upplevelse för en person som bestämt sig för att inte tro på det icke-logiska. Isch.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback