Yangshou

Yes, vi lamnade Shanghai. Satte oss pa det underbara 24-timmarstaget (fast, vad ar 24timmar pa ett tag for oss,liksom?) mot Yangshou och inmundigade var nudeldiet. Dock bor namnas att kinesiska snabbnudlar ar way more tastier an den svenska motsvarigheten..sa detta ar numer pa gransen till njutning. 
Dock ha ju inte de kinesiska tagen nagon hogre njutningsstatus... De ma vara lite fraschare an de ryska tagen, men istallet for att sova i stangda kupeer med 4 baddar a tva dubbelsangar sover man nu i oppna kupeer (alltsa, INGEN mojlighet att stanga ute diverse ljud, och hogjudda kineser) med 6 baddar a tva TRIPPELsangar. Plus att kineserna inte heller ar sarkilt noga med det har att visa hansyn med sin rokning inomhus - och sa aven ombord pa ett tag. Men det klurigaste av allt ar anda fenomenet sta-upp-toaletter.. Toalettstolar och -papper ar inte alls poppis har i Kina.Och inte ens ombord pa ett skakigt och ryckande tag har de vett nog inte inse fordelarna med att sitta ner och utfora sina behov. Speciellt da man som kvinna inte heller utrustats med diverse utrustning som underlattar nar man ska forsoka pricka ett hal - med en diameter pa ca 10 cm - i golvet..
 
Man ska ta seden dit man kommer och jag ar inte heller sen att ta till mig och satta mig in i andra kulturers ideer, traditioner och tankesatt... men nar det galler sta-upp-toaletter kommer jag aldrig (notera aldrig) att ens forsoka forsta mig pa detta rentut sagt korkade pahitt. Punkt.

Men nu till allt det som ar bra - det vill saga i princip allt annat. Jag har blivit frisk och vi befinner oss nu i staden Yangshou i sodra Kina. En stad med ca 700000 invanare inklamd ibland ett gang helt otroliga klippiga kullar som sticker om som grona gigantiska raukar (typ) bland alla risterasser som brukas av sma kineser i rishattar som drar sina plogar med hjalp av vattenbufflar. Detta ar lite det Kina jag forestallt mig. Riktigt vackert.
Men sjalva staden Yangshou ar lite mer urban och har ar massa turister och ar man sugen pa en vasterlandsk frukost, eller pizza, pasta or whatever ar detta valdigt latt att fa tag pa till skillnad fran de andra stallena vi varit. Gardagen lades ocksa till en del drinkar.. Allt detta ar faktiskt ett skont break.

Men i eftermiddag ska vi agera engelska-larare pa en skola (mer info kommer) for att sedan ta oss ut pa landsbygden for att ta oss pa bamboo-rafting pa Li River aka pa cykeltur ut till lokala farmare och besoka risterasser. Det kommer bli GRYMT. Vidare uppdatering foljer.

Saknar er.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback