Atombomb och guldskor

Yeh, frukostdags igen. Denna gangen i Hiroshima,och jag har endast kommit till mitt morgon-grona-te. Det basta ned detta hostelet ar att de har gratis akta japanskt rostat gront te, vilket jag sjalvklart overdoserar. Sitter for tillfallet med ett stort olglas med gront te..vilket har ungefar samma farg som ol..och klockan ar halv atta pa morgonen. Varfor far jag konstiga blickar???

Anywaay, igar besokte vi Peace Memorial Park, Hiroshima. Det som forst motte oss var A-bomb Dome, den i princip enda byggnad som inte foll i total aska nar en viss atombomb foll over stan den 6e Aug for 64 ar sedan. Denna ruin halls bevarad med hjalp av bidrag fran fredsaktivister varlden over och ska inte rivas forran det sista karnvapnet i varlden forstorts. Samma ar det med fredselden som brinner i samma park. Har fanns ocksaChildrens Peace Monument, ett minnsemarke for alla barn som drabbats av bombem,och somuppfordes efter 12 ariga Sadako som dog av leukemi tio ar efter bomben som orsakat den. Ni har sakert hort historien om flickan som blev sjuk och ville vika 1000 papperstranor i tron om att detta skulle uppfylla hennes storsta onskan - att overleva. Hon misslyckas, dor innan hon blir klar och hennes klasskompisar hjalper henne att fardigstalla dem. Jag grater i alla fall fortfarande sa fort jag hor om henne.
Iparkens slutligen ett museum som berorde allt fran Hiroshimas historia fore/efter, atombombsfakta och massor av manniskoroden... som till exempel klader och tillbehorigheter fran offren. Intradet kostade hela 4 kronor och det kan handa att detta ar det mest givande museum jag nansin besokt.

De sags att det inte finns mycket att gora i Hiroshima. En liten och trakig stad, att vi inte skulle akt hit. Men om detta stalle ar det enda som finns att besoka- och som tar en formiddag att bli klar med.. da ar det fortfarande SA vart att vi kom hit!
Ar du nagonsin i japan - AK hit. Skit i vad folk sager!

Sen att eftermiddagen avslutades med lattsam shopping som slutade med ett par skyhoga pumps med underbart guldglitter... det ar en helt annat historia.

Power to Hiroshima! men idag ar det dags for det sista stoppet pa hela resan - kulturens och geishornas paradis - Kyoto.

Kommentarer
Postat av: En liten Elk

Hej Gullet!

Gyllene skor och geishor... Japanska spelautomater o grönt te... Åh, jag är inte alls avundsjuk, du verkar ha det fantastiskt! Du har smittat mej med din japanfeber, jag vill dit! Nu!

Saknar dej våldsamt mycket! Kommer vara hemma i stud.veckan, träffas vi då??

Pussspusss och ta hand om er! Hälsa Tildorna!

2009-05-19 @ 11:03:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback