En touch av den kinesiska landsbyggden

Var brittiska van Nicky och jag har kommit fram till varfor hon och jag alltid ar de eviga singlarna:
"We would rather spend money on food than on guys.."

Jag bor borja med att be om forlatelse for att jag ar samst pa att ladda upp bilder. Likasa om jag missar att svara pa diverse mejl och Facebook-inlagg. Men av nagon anledning ar kinesiska datorer fruktansvart brakiga och laskigt langsamma. I alla fall de jag blir tilldelad.

Vi befinner oss nu i staden Gui Lin - om vilken jag inte kan ge er nagon som helst fakta. Detta eftersom det endast ar ett langt stopp i en transportstracka mot var sista destination i detta underbara land - namligen Hong Kong. En stad som formodligen kommer skilja sig markant fran allt annat vi besokt.

Mycket har hant sen sist och jag ska forsoka fa med det mesta:
Vi avslutade var vistelse i Yangshou med ett besok i en lokal skola dar vi fick agera engelskalarare. Tva och tva blev vi tilldelade vars tva 40-minuterslektioner i klasser fran 3an till 6an. Jag och Tilda tog oss - totalt oforberedda - en 3a och en 4a. En sak ar saker, det ar FRUKTANSVART svart att lara ut ett sprak (som inte ens ar ens forsta) till ett gang totalt galna och odisciplinerade smakids i Kina nar man inte kan kinesiska... Men kul var det i varje fall. Och fina foton fick vi eftersom de ju ar kineser - och darmed alskar kameror. Och det var mint sagt intressant att fa komma in och se hur skolsystemet funkar har. Det byggs upp i princip pa samma satt som hos oss och ambitionerna ar valdigt hoga. Men tyvarr kravs det tonvis med resurser for att na upp till dessa. Vilka de tyvarr inte har. Den enda utrustning som fanns tillganglig i klassrummet var en svart tavla, en vit krita, en kinesisk flagga och en bildserie pa deras hjaltar: Marx, Engels, Mao och snubben som grundade nationalistprtiet (minns ej namn). Barnen hade sjalva ansvr for sina pennor, papper och larobocker (vilka de garna rev isonder ocg gjorde flygplan av..) De ar mer an oppna for att ta emot volontararbetare i den kinesiska skolan.. och jag maste medge att det ar frestande...

Sedan br det av till Chaolong - en liten by utanfor Yangshou - dar vi bodde mitt i bushen. Har akte vi bamby-rftar pa Li River och cyklade omkring pa landsbygden (riiiktigt harligt) och fick lunch hos en "lokal farmare" dar de utn forbehall hogg huvudet av en hona i koket under pagaende matlagning. Mitt framfor ogonen pa oss - och la sedan det dodsryckande djuret i en skal mitt pa golvet och lt blodet rinna av. Mysigt.

Sedan akte vi upp i bergen, bland alla risterasser och fick halsa pa oss olika lokala minoritetsbyar (om an valdigt - tyvarr - exploaterade av lyckosokande europeer som vill tjana pengar pa lyxtursim) dar vi i princip inte gjorde annat an att vandra, sova och ata. Helt okej for mig. Omgivningarna var ruskigt vackra och bergen sag - som Matilda sa fint beskrev det - ut som gigantiska broccolihuvudet. Allt vr gront och luften vr hog och fuktig. Lite pa gransen till regnskogsklimat.

Och jag hade dodat for att kunna kopa en kinesisk rishatt! Men eftersom jag da kommer va tvungen att bara den resten av resan kom Tilda pa tt jag formodligen kommer bli jagad i Japan eftersom japaner och kineser som bekant inte ar varldens basta vanner.. Sa jag hoppar over det.

Nu: Ata pa Pizza Hut (men GUD, vad hander med mig???) och sedan ett natt-tag mot Hong Kong och Disneyland:)

Jag kommer hem om 21 dagar! Ses snart! Saknar er mina kara!        

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback