En misfit i solidaritetsröreslen

När jag den 24:e augusti börjar på Albins Folkhögskola ska jag alltså gå kursen "Global förändring - Hållbar värld". En kurs som delvis bygger på ett samarbete med organisationen Fairtrade - Rättvisemräkt. Tog mig en titt på www.rattvisemarkt.se igår och fick en våg av peppig rusighet genom kroppen. Hållbar utveckling, rättvis handel är något av det jag vill syssla med, på något vis, någon gång. Demokrati, mänskliga rättigheter och internationella, sociala och ekonomiska relationer är det jag någon gång kommer att plugga, one way or another. Om det så blir rent samhällsplugg, juridik eller statsvetenskap - you name it - det får framtiden utvisa. 
Men det jag vet är att det ska alltså gå ut på att jobba för rättvisa.. fair play... Alla ska vi få vår chans att säga vad vi vill ha sagt och göra vad vi vill ha gjort , liksom. Oavsett om vi skitstövlar här i väst minst sagt underminderar chanserna för alla de miljarder som ligger i ett oförtjänt underläge...  

Jag träffade en människa - vem ointressant - som jag öppnnade mig för och la fram mina planer.. varpå personen sneglade på mig, granskade mitt utseende från topp till tå.

Du? Jaha.. "okej". Det syns inte på dig att du är sån.

Jag är inte sån? Sån, vad? Jag går inte klädd i palestinasjal, trasiga kläder och är med i Ung Vänster? Jag sminkar ju mig och klär mig "mainstream"? Jag festar ju på andra ställen än Möllan och Smålands nation ibland? Jag har ju många vänner med högerpolitiska åsikter? (Alltså är de ju bara ett gäng fullfjädrade egon..) Jag skriker inte och jag kastar inte gatsenar. Och inte har jag en enda dreadlock.. Men ändå kan jag vara solidarisk och bry mig om andra än mig själv och mina överkonsumerande vänner? 
Hur faan går det ihop??!

Ja, inte 17 vet jag.. Men det gör det. Och så är det. Punkt. Och utropstecken.


Sushi ikväll. Första gången sen Japan.. Ska bli spännande och se ifall Ikizukuris eller Zen's sushi fortfarande är lika smaskig..  


MIn älsklings Chirashi (typ sushi fast på risbädd istället för i bitar) jag betalade en mindre förmögenhet för i Tokyo. Men den var värd vertenda yen.. <3

Nån som har lägenhet till oss???????????

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback