India, baby, we're in India

Ja, en talande rubrik forklarar ju de radande omstandigheterna for er.. Har kommer en snabb resume over de senaste dagarna:

Jag tog min klass, larare, ryggsack och nagra applen. Lamnade min familj, hund, sambos, vanner och Karlek i Svea och drog till Indien. Nara att det inte blev sa da vi efter en rekordsnabb och svettig joggingtur genom Istanbuls flygplats precis hann med anslutningsplanet mot Delhi.

Val framme fann vi ett lagom billigt och lagom jatteackligt hotell med det passande namnet Hotel Decent. Badrumsgolvet ar tackt med lera, varmvatten existerar inte (nej, har ar faktiskt inte sarskilt varmt an) filtar lagom loppatna, lakan inte tvattade det senaste halvaret och smakryp pa vaggarna. Men det ar billigt i alla fall - 20 kr natten.

Allt ar forresten billigt. Pinsamt billigt. Och skitigt. Och ja, kor finns overallt. Gator, affarer, restauranger, de ar gudar pa riktigt. 

Maten ar fin. Stark som soren och ofta kopt fran skitiga gatuforsaljare langs de packade, hysteriska gatorna prydda med diverse avforing, urin, lera och sopor. Min mage mar finfint har. Jag ar nog Ironwoman, trots allt...



 

Studiebesok har gjorts pa FN-kontoret i Delhi for World Food Programme - ett organ som jobbar i forsta hand med katastrofhjalp vid svalt och akut matbrist. Detta lag mitt i de glassiga diplomatkvarteren och alla var val uppdressade med kostymer och polerade frisyer. Och som ett gang malplacerade, skitiga och svettiga folkhogskoleelever fick vi traffa en kille vid namn Matthew som berattade om de grundlaggande principerna i deras arbete. Fy 17 att ha ett sant jobb.. Jag hoppas vi ses pa ett liknande kontor i framtiden.  

Ett annat hos en arbetarorganisation i Delhi som jobbar for textilarbetares rattigheter. De arbetar framst for att medvetandegora arbetarna deras lagliga rattigheter - for de HAR rattigheter enlig indisk lag. Men deras arbetsgivare tar hjalp av diverse sjuka internationella handelsregler for att slingra sig ur dem.. 
Vi fick aven besoka arbetarnas "lagenheter".. rum pa ca 15 kvm till familjer pa atta pers. Dess placerade i ett ruttet, skitigt, fallfardigt hus. For dessa fick de betala ockerhyra. De blir illa behandlade pa sin arbetsplats och tvingas arbeta overtid 40 timmar i veckan (ja, sluta gnalla om stress nar deras overtid motsvarar var normala arbetsvecka) och de blir verbalt och fysiskt misshandlade alternativt avskedade om de skulle fa for sig att klaga eller engagera sig fackligt.

Fabrikerna de arbetar i levererar sina produkter till stora marken i vast - i detta fallet exempelvis H&M och Diesel. Sa.. sluta blunda manniskor - borja tanka!! Gor nagot. Nu...!!

Det kandes valdigt fel att komma dit som bortskamda rikemansbarn och gora ett studiebesok i deras vardagsmisar. Som att komma och titta pa djuren pa Zoo. Men jag ar ratt saker pa att vi allihop kommer - pa olika satt - att arbeta for att motverka detta i framtiden.



Men vi har faktiskt varit lite turister ocksa.. Shoppat som gnuer. Gatt pa museer.. Sett Bollywoodfilm (pa hindi, utan textning) och gatt och tittat pa tradionell indisk folkdans. Bland annat, bland annat.

Ikvall ska vi ta nattaget norrut mot Dehra Dun och upp i de kyliga bergen for att besoka en organisation - HIMAD - som arbetar framst for kvinnors rattigheter.

Huuuh, vi hores snartsnart! Ni kan na mig pa mitt indiska nummer, +95606391110. Ska forsoka fixa bilder snart!

PUSS MED CURRYSMAK!


Kommentarer
Postat av: ELLEN

åh vad kul att läsa om hur du/ni har det!! verkar sjukt spännande, men lite jobbigt med all skit o smuts o misär! här är det slaskigt o härligt. ser fram emot bilder :)

största kramen!

2010-02-04 @ 17:07:44
Postat av: Cornelia

vilken resa ni verkar ha =) saknar dig massa här hemma! skulle hoppat ner i resväskan ändå..hoppas resten av resan blir underbar! stor puss på dig min vän!

2010-02-07 @ 10:15:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback